Idéer og inspiration til en sjov polterabend for kvinder
Skal du planlægge en polterabend? Så se med her! 🥳 Jeg har nemlig lavet en guide til, hvordan du planlægger den ultimative pige aften. Guiden er fyldt med idéer til aktiviteter og sjove indslag, inspiration til polterabend pynt og masser af tips til at gøre dagen til noget særligt for den kommende brud 👰🥂
Hvem skal holde polterabend?
Det kommer meget an på situationen og brudens relationer, men ofte vil det være nogle fra familien (mest en søster, men også en ynglings kusine eller moster kunne gøre det) og/eller de tætteste veninder. Hvem der tager ansvaret for planlægningen af polterabend kommer helt an på, hvem den kommende brud har den tætteste relation til, men en kombination af 1-2 familiemedlemmer og 1-2 bedste veninder giver nok det bedste resultat 😃 Når I har sammensat de 2-4 personer, som står for at planlægge og afholde polterabend for den kommende brud, er her nogle praktiske spørgsmål, som I skal finde ud af som noget af det første. Disse spørgsmål sætter nemlig rammen for jeres polterabend planlægning.
Hvornår skal I holde polterabend?
Vær først sikker på, at den kommende brud faktisk ønsker en polterabend. Selvom det er en lang og udbredt tradition at holde polterabend, så er det ikke alle der ønsker det af forskellige grunde. Så sørg lige for at teste stemningen hos den kommende brud først 👰
En polterabend skal holdes før selve brylluppet, men hvor meget før kommer fuldstændig an på hvor lang tid der er til brylluppet, og hvornår I kan finde en dato, hvor bruden “er fri” og alle kan. Det kan være alt fra 4 mdr. til en uge før brylluppet. At finde en dato hvor alle kan, er nok en af de helt store udfordringer ved at planlægge en polterabend, så få fastlagt en dato hurtigst muligt! Hvis I ikke kan finde en dag hvor alle kan, så vælg den dato, hvor flest kan, og hvor I er helt sikker på, at bruden kan. Få “booket” brudens kalender så hurtigt som muligt! Få evt. hjælp fra den kommende mand, eller ved hjælp af en “falsk” invitation til en fødselsdagsfest, at gå ud at spise, passe hund eller male stakit – what ever works! 😄
Hvem skal med til polterabend?
Det kommer helt an på hvem bruden er, hvem hun har det godt med og hvor stor/lille brylluppet er, men som udgangspunkt er reglen, at man inviterer de samme kvinder, som er inviteret til brylluppet. MEN igen, det kommer meget an på hvem bruden er og ikke mindst hvilken type polterabend I vælger at holde. Det er ikke sikkert, at bruden synes, at det er sjovt at have mormor med til mandestrip og beerpong 😉 I kende den kommende brud, så I ved helt sikkert også, hvordan hun vil have det med de forskellige gæster – og om hun har nogle gode mandlige venner, som også skal med.
En god idé er at melde et program for dagen ud, samt hvilken type polterabend der er tale om, sådan at ældre familiemedlemmer kan vurdere om de vil deltage. De kan evt. vælge at deltage i noget af dagen, som f.eks. brunch eller frokost.
Hvilken type polterabend skal I holde?
En polterabend kan holdes på mange forskellige måder og med mange forskellige temaer. Sørg for at vælge en type / tema polterabend, som passer til bruden. Nogen brude er til den helt store omgang med fest, farver og masser af alkohol, nogen er til det festlige og lidt frække tema, nogen er til meget pink og glimmer, nogen er slet ikke, og nogen er mest til en rolig, hyggelig dag. Hold den type polterabend, som passer til den kommende bruds personlighed, så hun får en god dag 🥳 Lige meget hvilket tema jeres polterabend har, så kan I finde den rigtige pynt og accessories på webshoppen.
Hvor meget skal jeres polterabend koste?
Det er et rigtigt godt spørgsmål, som er vigtigt at få afklaret inden I planlægger alt for mange aktiviteter. Det er muligt at holde polterabender for næsten ingenting og ja, rigtig mange penge, men et gennemsnitligt budget for en helt almindelig polterabend fest ligger mellem 800 – 1.500 kr. pr. person. Når I vælger et ca. budget, så husk at tage højde for hvem, der skal med. Er den kommende brud ung og under uddannelse, så er hendes veninder det nok også – og 500 kr. er mange penge på SU 😅 Er alle i fast arbejde med hus og to biler, så er 1000 – 1.500 kr. per. person måske ikke urealistisk.
Husk, at alle der kommer til polterabend nok også er inviteret til brylluppet, som der ofte også er en del udgifter ved 💒🎁 Så afstem dagens aktiviteter, pynt, drikkevare og mad efter budgettet.
Sådan holder I en sjov polterabend
Gør noget ekstra ud af bruden
Hvor brylluppet handler om bruden og gommens kærlighed til hinanden, så handler polterabend om den kommende brud. Så sæt hende i fokus og sørg for, at hun har en fantastisk dag sammen med jer. Slå tonen an for dagen ved at give hende noget sjovt på, så alle ved, at dagen handler om hende 👰 (Men sørg lige for at hun er med på at blive klædt ud 😉)
Det kan være et skråbånd med “Bride to be”, en hårbøjle med slør, et par “Bride to be” solbriller, en “Bride” pin eller en falsk “Bride” tatovering – jo mere, jo bedre! Hvis bruden er frisk, kan I også tilføje make-up, udklædning og/eller et skilt med f.eks. “She said yes!”.
Skab et sammenhold omkring bruden ved at give alle polterabend deltagerene hårbøjler med “Bride Babes” kaninøre på, små pins med “Bride’s Babes” eller falske tatoveringer med “Team Bride”. Så føler alle sig som en del af dagen. Alle accessories til både bruden og polterabend deltagerene kan du finde i mine polterabend boxe på shoppen.



Aktiviteter til en sjov polterabend
Hvad skal I lave til en polterabend? Dagen skal selvfølgelig fyldes ud med sjove aktiviteter, som enten involvere alle eller som kun er for bruden. Hvis bruden ikke er meget for at være i centrum, så find nogle aktiviteter, som I alle laver sammen.
Til en heldags polterabend vil 2 – 3 aktiviteter ofte være passende. Sørg for ikke at booke dagen for hårdt, så I skal halse rundt fra aktivitet til aktivitet. Folk vil ofte også gerne have tid til at snakke, drikke og hygge med hinanden.
Hvad kan I lave til en polterabend? Tænk på hvad bruden godt kan lide eller har af interesser. Er hun til dans, høj fart, sang, lækker madoplevelser, kreative ting, sport, make-up, spænding, ridning, sjove oplevelser, gåder eller wellness? Find inspiration i brudens interesser og vælg jeres aktiviteter ud fra det. Til sit polterabend må man dog gerne blive overrasket eller udfordret lidt, så vælg måske også en helt ny aktivitet, som I skal prøve sammen 🥳 Husk at tage højde for, at alle skal kunne være med og afstem jeres aktiviteter efter jeres budget! En omgang pool på det lokale værtshus kan også være en aktivitet!
Sjove indslag og underholdning til polterabend
En hel dag med polterabend aktiviteter kan tage pusten fra selv den bedste, hvis der ikke er indlagt nogle pusterum i løbet af dagen. Tag nogle pauser ind imellem aktiviteter, hvor I kan få noget at drikke, spise og hygge med sjove lege. Opfodre alle dem der deltager til at komme med små lege eller underholdning. I kan f.eks. aftale, at hver gang en siger “ja” den næste time, så skal de drikke, eller lav et quizspil omkring bruden. I kan også lege “Truth or Dare” med skrabelodder, spille Prosecco Pong eller dø af grin over vores Willy Hoopla penis spil 😉 (Jeg garanterer, at I tisser lidt i bukserne af grin) Slå jer løs, og ha’ det sjovt sammen!
Alle vores polterabend aktiviteter og spil findes i polterabend boxen på hjemmesiden.



Mad og drikke til hele dagen
Til polterabend skal man give den gas! 🥳 Men for at kunne holde dampen oppe hele dagen, skal der noget brændstof ind. Husk derfor at planlægge måltider og snacks til hele dagen. Om I selv står for at lave pølsehorn, boller og sandwich, eller om I har mad ude fra / restaurantbesøg med i budgettet, det er helt op til jer. Bare sørg for at folk, og især bruden, får noget at spise 😄
Gør det lidt nemt for jer selv ved at vælge engangsservice og papirservietter til maden. Så er der ingen opvask, og det ser festligt ud! 🥳
Og drikkevarer! Husk at ha’ drikkevarer med jer hele dagen – både med og UDEN alkohol! 🥂 Det er ikke nødvendigvis alle, der drikker alkohol, og dem der gør, kan nok også have godt af en vand/sodavand i løbet af dagen 😉 Brug engangskopper, shotglas og champagneglas, hvis det skal være nemt at rydde op. Skriv evt. med touch på bunden af koppen, så I kan holde styr på folks glas.




Polterabend pynt
Skru helt op for festen med masser af pynt! 🥳 Balloner, serpentiner, konfetti, fest gardin, banner, servietter og sugerør binder dagen sammen, og sætter den helt rigtige stemning for festen! Pynten hjælper også med at understøtte hvilken type polterabend det er. Vælg f.eks. klassisk rosegold pynt med “Bride to be” tema, eller ladies night rosa pynt med “Team bride” tema. I kan også gå med den frække penis pynt, hvis I går all in på at få en sjov aften! 🥳🤪
Polterabend pynt, balloner, engangsservice og kopper finder I lige her 🛒



Dét ekstra – polterabend kits
Hvis I virkelig vil gøre noget ekstra fedt for bruden og alle, der kommer til hendes polterabend, så er polterabend kits prikken over i’et 🤩 Et polterabend kit/sæt kan laves enten som noget, der skal bruges under/på polterabend dagen, eller som en hjælpende hånd dagen efter – også kaldet et hangover kit 😅 Et polterabend “kit” udleveres til hver deltager ved starten af dagen med f.eks. et shot, vådservietter, chips, champagneglas, læbestift, ansigtsglimmer og en “team bride” tatovering eller skråbånd i. Et hangover kit kan bestå af f.eks. en dåse cola, Panodil, tyggegummi, en pose chips, en ansigtsmaske, Treo, en tandbørste, snacks eller en vandflaske. Bruden, og alle andre, vil helt sikkert takke jer! 😄🎉
Find poser og tilbehør til jeres polterabend kits her 🛒



Jeg håber, at min polterabend guide har givet inspiration og idéer til, at planlægge årets sjoveste polterabend for den kommende brud! Alle fortjener nemlig en fantastisk polterabend fest! 🥳💍🥂
Slå jer løs! 🎉
